hogy ne legyen neveletleneb(b)…

Jump to content

Additional information

kgyurkórita megjelent kutyás írásai

nevelgető blog

neveletlen blogtémák

Kutya a szállodában

jan 2010

November utolsó hetében, még influenzámmal való kifekvésem előtt, a csodálatosan szép ősz-végi időben Sopronba utaztunk kedvesemmel, és a már Nektek emlegetett Íris nevű idős keverék kutyusával. A kopók addig otthon maradtak, vadász-haverom felügyelete mellett. Illetve Alkonyt, akit nagyon féltettem, mert állandóan megszökik, kimászik a tanyáról és megy őzet hajtani, s már egyszer meg is lőtték, amit egy szájpadlás-lukkal szerencsésen túlélt, Szilárd barátomra bíztam, addig is lett játszótársa a nála élő Remetének.

Milyen jó Kutya-játék a korhadt fadarab!

Sopronba mentünk hát, pár napra, és a kellemest, a hegyi túrákat, és az üdülési csekkel megváltott wellness-szállót összekötöttük a hasznossal, azon a héten írtam meg a Nyugat-Magyarországi Egyetemen (ahol újrakezdő levelező vadgazda-mérnök hallgató vagyok) a két zárthelyimet, hármasra meg négyesre  gombaismeretből meg ásvány-és kőzettanból, ami a félévi jegyem is lett ezekből a tárgyakból.

A Szieszta Hotel Sopronban nemcsak arról ismert, hogy elfogad üdülési csekket, hanem arról is, hogy fent van a kutya-barát szállók listáján a neten, és nem is olyan magas összegért, az eb is szívesen látott vendég ott. Elmesélem hát most Nektek, milyen is, hogyan is lehet kutyával utazni, üdülni.

Az utazás ott kezdődik, hogy a kutyus beül az autóba, vagy szépen pórázon és szájkosárban felszáll velem a vonatra vagy buszra. A vonattal majd máskor foglalkozunk, mi autóval mentünk. Van, aki a hátsó ülésen, van, aki a kombirészben viszi a kutyát, én mostanában az anyósra zsúfolom a sokszor három kopót, mert hátul a Szuziban általában a maradék, a kutyakaja van. De volt olyan a régi szép zsigulis időkben, hogy 12 kopó ült velem egyszerre a Zsigában, amikor mentünk vaddisznózni, vagy hajtani. Sose találkoztunk rendőrrel, megnéztem volna az arcát. Magyarországon nincs a KRESZ-ben erre szabály, kivéve azt, hogy nem zavarhatja a kutya a vezetőt a vezetésben. Ausztriában azonban már csak öt kutya vihető egyszerre, és van, ahol anyóson övvel, vagy hálóval elválasztott kombirészben kötelező szállítani a háziállatot.

Szóval, Íriske beült a Megan kombirészébe a hopp, befele utasításra és mutatásra (vagy ha lusta volt, Péter betette a nagy fenekét:), és miután tudja, hogy legtöbbször jó helyre mennek autóval, szépen aludt az utazás alatt. Közben megálltunk kávézni. Íriszke a kocsiban várt bennünket, de a táska miatt ki kellett nyitni a kombi ajtaját. Sok kutya ilyenkor azonnal ki akar ugrani. Íris nem, kiskorában rászólt ajtónyitáskor Péter, hogy ül, marad, mára már megszokta, hogy nem mindig jöhet, ha nyílik az ajtó.

A kopók sokszor az autóban is alszanak, például vadászaton. Semmi gondot nem jelent az számukra, ha előtte jól kimozogták magukat, elintézték, amit el kellett. Ujjnyi levegő, és mínuszokban sem fáznak összebújva az üléseken. Tavasszal, nyáron, húsz fok felett, ha odasüt a nap, káros lehet az egészségükre az autóban hagyni őket órákat. De a muszáj néha nagy úr. Megtörtént velünk jópár éve, hogy augusztusban, vaddisznós gyakorlás után az M3-ason lerobbant a Zsiguli, még nem volt mobiltelefon, és stoppal mentem be Pestre mentésért. Négy kopó ott maradt az autóban délelőtt tizenegytől este ötig a tűző napon. Szerencsém, szerencsénk volt, vagy a szervezetük volt erős, semmi bajuk sem lett. Behúzódtak az ülés alá, a pedálokra, árnyékba, és nagyon lihegtek, mire a mentéssel odaértünk.

Íris kutya a közért előtt várakozik gazdájára

Megérkeztünk Sopronba, a hotel parkolójába. Itt Íris megvárta az autóban, míg mi elintézzük a bejelentkezést a recepción. Miután telefonon lefoglaltuk a szobát, szóltunk a kutyáról is, a recepciós rá is kérdezett, jött-e a kedvenc. Nem kérte viszont az oltásit, hála, mert azt sajnos otthon felejtettük. Ugyanakkor tudjatok róla, a legtöbb városka ebrendeletében az áll, hogy a közterületen sétálni kutyával csak úgy lehet, ha nálatok van az oltási, és a közterületfelügyelő kérésére azt be is kell mutatni.

A szálloda ajtajára ki volt írva, kutyát a hallban és a liftben kéretik szájkosárral ellátni. Mi nem vittünk kosarat, nem gondoltuk, hogy egy barátságos ebnél, nem tömegközlekedéssel utazva szükség lenne rá. De senki sem szólt ránk emiatt, több szállodai dolgozó a késő esti sétákra induláskor meg is szeretgette a kutyust. Pedig Íris nem teljesen udvarias eb. Előszeretettel törtet előre, és ha Péter a pórázát nem fogja rövidre, oda-oda szagol ismeretlen emberek lábához. Én ezt nem szeretem, szóltam is mindig érte: nem minden ember tűri, ha hozzáér egy kutya. Érdemes ezt tiszteletben tartani, kevesebb konfliktus lesz kutyás és nem kutyás között.

A szállodába olyan kutyát vihet az ember, amelyik szobatiszta és nem okoz kárt a berendezésben, nem ordít, ha egyedül hagyják még ismeretlen helyen sem. Egy átlagos városi, lakásban tartott kutya ezt tudja, de érdemes a kerti kutyákat is megszoktatni ezekre a dolgokra. Nagy élmény nekünk is, ha együtt tudunk utazni kedvencünkkel.

Amikor ismeretlen helyre viszem a kopókat, megtanulták, hogy a cuccom, a hátizsákom mellett biztonságban érzik magukat. Őrzik is sokszor a holmit. Ha buszon, vonaton utaztam velük, ők feküdj parancsot kaptak, de ha emeltem a zsákot, keltek fel, azt gondolták, szállunk le. Régi kopós vadásztársam, a Sebestyén Andrea egy nagypárnát vitt mindig a vadászatra a kopójának, ahol ő a párnát lerakta, ott volt a helye az ebnek, a saját szaga biztos helybenmaradását jelentette az Apacsnak. Ha elveszik egy eb a hajtásban, a vadászok is azt teszik, hogy a hajtás végére leteszik egy zsebkendőjüket, pulcsijukat vagy zoknit, és a kutya a nyomon visszatérve ott fog maradni a gazda szagánál. A kopók, ismeretlen lakásba érkezve, ahol kutya lakik, a kutyaszagú pokrócra, párnára, szivacsra telepszenek le.

A szállodai szobába felcuccolva, Íris megkapta a kocsiban alá tett törülközőjét, a négy nap alatt azon feküdt mindig összegömbölyödve. Először kissé riadtan pislogott, amikor az idegen szagban otthagytuk, hogy vacsorázni menjünk, de másodjára már nem jelentett neki gondot a dolog.

Íris kutya a szállodában a helyén alszik

A kankutyáknál jelenti a legnagyobb gondot a lakásban szobatisztaság. Nem a vizelet visszatartása miatt, hanem a jelölgetés rossz szokása miatt. Kerti kutyákat, ha lakásba szoktatunk, lakás-viselkedést tanítunk nekik, különösen figyelni kell erre. Remete például a lakásban sose jelölt, de ahogy kilépett Szilárd lakásából a közös körfolyosóra, azonnal emelte a lábát a szomszédasszony virágcserepére. Ezt ne hagyjuk. Vécéztessük ki előtte az ebet, ne hagyjuk, hogy megálljon, húzzuk tovább a pórázon, tiltsuk, és szagtalanítóval tüntessük el az ingerenciát okozó nyomot.

Íris üdvözli az ismeretlen soproni ebet a séta során

A biztosabb szobatisztaság érdekében az utazás alatt mindig száraztápot etetek a kutyákkal, kevesebb az ürülék, a vizelet, mint a szaftos házikosztnál, mint a konzervnél. De víz mindig legyen előtte! És a kulturáltság jegyében a végterméket se hagyjuk a szálloda parkjában!

Your Comment

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>