hogy ne legyen neveletleneb(b)…

Jump to content

Additional information

kgyurkórita megjelent kutyás írásai

nevelgető blog

neveletlen blogtémák

Mátra-gyógytúra avagy amikor a kiképző vizet prédikál…

Júl 2012

Az első tavaszi száraz, napsütéses hét után a második márciusi hétvégén, 2012. március 12-én mentünk fel, de csak kicsit, a hegyre, gyógyító Mátra-sétára a berozsdásodott városlakóknak:), meg az éjszaka is dolgozó kopóknak. Volt hó, kicsi sár, meg szemerkélő eső is, ami visszafordított bennünket Mátrafüredről.

A macskavadász kopókat Sári-sori Macskavadász Maskara és Öröm képviselte, s velünk,  meg a gazdijaival jött ri-sori Macskavadász Mars is.

Mindjárt a Mátrafüredi parkolóban nem kívánt meglepetésben lett részem.

A nyolc hónapos Öröm, aki a tavalyi negyedik alomban született, és talán kicsit kevesebb időm volt a szocializálásukra. Ráadásul már akkor nem az egyik legjobb pesti kutyafuttató mellett dolgoztam, ahova a kölyköket is vihettem szolgálatba, így bizony, az Ö-s alom nem lett időben idegen kutyák közé vive. Így ott, a mátrafüredi parkolóban szembesültem azzal, hogy az Öröm (otthon kiderült, az Ölelés is) félelmében megtámad idegennek gondolt kutyákat, jelen esetben a Marsot.

Az alábbi képeken jól látszik ijedelmének jelei, a pánikszerűen, behúzott farokkal, ugatva elrohanás, majd az, hogyan sikerült, egy kevés kényszerítéssel, megismertetni a barátságos nagytesóval. Mindenesetre most megtanultam, nem csak a gazdijaimnak kell mondanom, hogy 4 hónapos kor előtt kell a kutyust minél többet idegen kutyák társaságába vinni, hanem nekem is tenni kell, különben ez lesz belőle. Szóval, vizet prédikáltam, s most, utólag, kínlódhatok a nyolc hónapos kopólányokkal, hogy amennyire lehet, még kutyákhoz szokjanak, hiszen ha nem teszem, még sokkal rosszabb lesz az idegen kutyákhoz való viszonyuk, végül az is lehet, tüzeléskor félni fognak a kanoktól, így esetleg csak mesterségesen lehet majd őket fedeztetni. Ezt pedig azért jó lenne elkerülni, ha már a korai kutyákhoz való szocializálásukat így elmulasztottam.

A túra másik kutyanevelési hiányosságra is rámutatott, Mars esetében. Mars ugyanis heves vérű fiatalemberként mindkét kopólányra, Maskarára és az Örömre is rá akart menni, aktust kezdeményezett velük, annak ellenére, hogy nem tüzeltek, olyan szaguk sem volt.

Ez azért van, mert Mars éves korára kevés idegen kutyával, kevés lány és kevés fiúkutyával találkozott, és nem volt alkalma tapasztalatot szerezni a különböző nemű, különböző ivarérési és tüzelési fázisban levő különböző kutyusok szagáról.

Ez pedig nagyon fontos, hiszen tapasztalatból tanulja meg, mikor haver egy lánykutya, és mikor ivarképes, mikor érdemes nála próbálkozni.

A fiúkutyákkal való  találkozás épp ilyen fontos, hiszen a rangsorban a helyét nem verekedéssel, hanem a másik eb jelzéseiből, szagából, testméretéből és korából előnyösebb és kevésbé fájdalmas megállapítania. Minden éves, az ivarérés fázisában lévő kan kutya próbálgatja, mely kanok, akiket le tud teperni, melyek nyomják le őt, és ha nem találkozik kellő számú nagyobb és kisebb, fiatalabb és idősebb kannal, csivava létére is azt gondolhatja, ő egy bernáthegyi. S ha ebben a hibás önértékelésben a gazdi meg is támogatja, felkapja és félti a megruházástól, hamar elérheti, kis kedvence minden kutyának őrjöngve akar nekimenni.

Sajnos, Marsnak Gyöngyösön, más kutyának másutt vidéken nagyon nehéz nem verekedős, nem rosszul szocializált kutyabarátokat találni, s így a probléma minden új fiatal kutyánál újra teremtődik.

Ezért nagyon klassz a gazdák szerint, ha megyünk együtt, amikor ráérünk, túrázni a kopókkal. Ilyenkor a kutyusok ismerkednek, társasági életet élnek és nagyon sokat játszanak. Ezekre a kirándulásokra minden kopós és nem kopós neveletlen eb gazdit szeretettel várunk.

Most, amikor utólag írom ezt a bejegyzést, júliusban, már egy következő túra tapasztalataival is gazdagabb vagyok. Ekkor, márciusban, Maskara 13 és fél hónapos, Öröm nyolc volt. Az első képeken talán látjátok, Maskarát először flexen vittük, de később kiderült, nincs rá szükség, nem megy el még szagokon messzire tőlünk. Ám pár négy hónappal később, július elején, a következő túránkra vitt kopók, Opál és újra Öröm, már megszöktek hajtani, Opál ekkor 13 és fél, Öröm 11 és fél hónapos korba ért, így szükség volt a flexre.

Igaz, a két túra között minden fiatal kopóm sokat hajtott a Műszaki Egyetemen éjszakai szolgálatban macskát, rigót, nyestet, sünt, és júniusban már szuperül vaddisznóztak a nógrádi disznóskertben. Mindenesetre úgy tűnik, 11 és 14 hónapos kor között van az az időszak, amikor egy kopó rájön, neki óhatatlan vágya, hogy igyekezzen megfogni minden élőlényt, ami mozog….

2012. március 12-én a Mátrafüreden a parkolóból indultunk, végig a piros csík vonalán, a Kalló-völgyben Mátraházáig. Ott megittunk egy kis forralt bort meg kapucsinót, s épp azon gondolkoztunk, menjünk-e és merre is menjünk tovább, amikor cseperegni kezdett a nyirkos, hideg eső. Így visszafordultunk, s a piros csíkon még épp világosban visszaértünk a füredi parkolóban álló autónkhoz.

A túra sok-sok képét itt nézhetitek meg: http://matragyogytura.kgyurkorita.fotoalbum.hu/

Your Comment

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>